Tips i forkjølelsessesongen: Slik kan du bekjempe forkjølelse og influensa

Å få virusinfeksjon i øvre luftveier av og til er ganske normalt, men aldri spesielt morsomt. I tillegg, hvis du har uflaks, kan forkjølelse eller influensa slå til på verst tenkelige tidspunkt, for eksempel før en viktig reise eller operasjon. Heldigvis finnes det flere enkle triks som både kan redusere risikoen for å bli smittet og lindre symptomene når forkjølelsen eller influensaen er et faktum.

Tips for å unngå forkjølelse / influensa

  • Vask hendene med såpe ofte og lenge. Grundig håndvask er spesielt viktig før du spiser, etter at du har vært på toalettet, etter at du har pusset nesen eller vært på steder der virus gjerne sprer seg, som for eksempel i barnehage eller på bussen.
  • Prøv å ikke ta på deg selv i ansiktet med uvaskede fingre, spesielt i øynene eller i nesen.
  • Unngå å møte, eller i det minste ha nærkontakt med folk du kjenner som er syke. Pass på at du får nok søvn om natten. Studier har vist at de som sover mindre enn syv timer per natt, er tre ganger mer sannsynlig for å være forkjølet enn de som sover mer enn åtte timer.
  • Spis variert og ta om nødvendig kosttilskudd. Frukt og grønnsaker inneholder mye vitamin C og antioksidanter som styrker immunforsvaret og holder slimhinnene friske; fet fisk og berikede meieriprodukter inneholder vitamin D, noe som er svært viktig for reguleringen av immunsystemet. Noen risikogrupper kan også trenge tilskudd av vitamin D i de mørke vintermånedene.
  • Tren regelmessig. Trening i moderate doser styrker immunforsvaret og motvirker mental stress, en av de medvirkende årsakene til forkjølelse.
  • Slutte å røyke. Røyking kan skade slimhinner og flimmerhårene som beskytter lungene mot virus og bakterier, og kan også svekke immunforsvaret.
  • Prøv en munn- eller nesespray mot forkjølelse og influensalignende symptomer. Produkter som kan hindre virus fra å feste seg til slimhinnene og dermed forebygge forkjølelsen, kan kjøpes på nærmeste apotek.
  • Vaksiner deg selv mot sesonginfluensa, spesielt hvis du er en risikogruppe. For ekstra beskyttelse kombiner gjerne en vaksinasjon med en nesespray som kan brukes støttende til behandling og forebygging av forkjølelses-/influensalignende sykdommer forårsaket av virus.

Unngå at infeksjonen sprer seg videre

Om du føler du deg mer sliten enn vanlig og begynner å få hoste, rennende/tett nese eller vondt i halsen, er risikoen høy at du allerede har fått en infeksjon. Da er det viktig å fokusere på å behandle forkjølelsen og hindre at den sprer seg videre. Forkjølelsesvirus sprer seg raskt og enkelt, spesielt i de første dagene, men med sunn fornuft og god hygiene er det mulig å redusere risikoen for å gjøre andre syke.

Tips som kan forhindre spredning av forkjølelse/influensa

  • Vask hendene ofte og i lang tid, minst 20 sekunder. Hvis du ikke har tilgang til vann, er det smart å bruke hånddesinfeksjon.
  • Host og nys i armhulen i stedet for i hånden.
  • Unngå nærkontakt og ta andre i hånden. Virus smitter oftest gjennom direkte kontakt eller ved at partiklene blir spredt i luften på nært hold.
  • Bruk engangshåndklær og papirtørklær.

De kliniske studiene for Viruseptin inkluderer ikke data for det nye Coronaviruset, COVID-19